Cabinet Terapie Bowen Galata Duminica ora 10.00 inscriere prealabila la 0753180143

joi, 25 august 2011

Maestra Barbara Kosen in România - articol din revista Elle de Alina Baisan

Este una dintre putinele femeie-maestru zen din lume. Merge la conferinte, mediteaza, fumeaza. Are doi copii si un cont pe Facebook. Am stat de vorba cu Barbara Kosen despre relatia dintre maestru si discipol, despre legamintul rasului pe cap si despre cum se imbina zen-ul cu viata activa contemporana.  
 
Atunci cind vrea sa imi explice mai bine ce inseamna zazen-ul, Barbara apeleaza me­reu la vorbele maestrului sau, Deshi­maru, cel care a adus zen-ul din Japonia in Occident. O intreb cum a fost intilnirea cu el si imi poves­teste amuzata ca acesta vorbea o englezo-japoneza foarte stricata, pe care discipolii o numeau „zen­glish” si ca avea o secretara ca­re traducea in franceza ce spunea maes­trul, dar de cele mai multe ori traducea gresit. La moartea lui, in 1982, acesta nu a lasat pe ni­meni in locul sau.
„Avea multi discipoli, unii mai vechi, asa-numitii discipoli de diamant, printre care ma aflam si eu, dar la moartea sa nu a simtit ca e cineva complet, care sa fie capabil sa devina conducatorul spiritual al comunitatii. Dupa ce a murit el, a fost foarte greu, pentru ca, desi nu eram completi, voiam sa continuam. Invatatura lui era pentru noi o comoara si nu voiam ca aceasta comoara sa dispara odata cu moartea maestrului. In cele din urma, un alt maestru japonez, Kosen Thibault, un vechi discipol si prieten al maes­trului Deshimaru, a venit si a dat Transmi­siu­nea Dharmei in numele sau, la trei dintre discipoli. Pentru maestrul Deshimaru era foarte im­portant sa construiasca ceva in lumea occidentala. El considera ca zazen-ul apartinea fiintei umane, indiferent de nationalitate.
Toto­data, nu voia sa facem in Europa o imi­tatie a zen-ului japonez, voia ca spiritul zen sa se stabileasca in lumea europeana. In istoria zen-ului, lucrurile s-au intimplat tot timpul in felul acesta. Buddha a fost indian, insa la 800 de ani dupa moartea sa, un ca­lu­gar indian pe nume Bod­hidharma a mers in Chi­na si prin el zen-ul a fost transmis aici si integrat traditiei chine­ze. Cinci secole mai tirziu, un calugar a fost in China si a adus zen-ul in Japonia. Despre maestrul Deshi­maru se spunea ca este Bod­hid­harma al lu­mii mo­der­ne, pentru ca el a transmis zen-ul din Japonia in Europa.
Ceea ce a facut Kosen Thibault a fost prima transmisiune occidentala. Mi se pare foarte im­portant acest lucru, pentru ca in Japonia exista o traditie complet diferita la nivelul vietii cotidiene, la nivelul modului in care gindim. Per­sonal, eu pot inte­le­ge un om occidental, lumea in care traim noi, cunosc actiunile ei, cunosc karma lumii occidentale si, de aici, eu pot crea mai departe.”
Asa a devenit Barbara prima femeie-maestru din Fran­ta, dar faptul ca este feme­ie conteaza prea putin in filosofia zen. „In zen trebuie sa mergem tot timpul dincolo de duali­tate, de contradictie. In cele din ur­ma, nu e nici o diferenta intre bar­bat si femeie; diferen­ta e relativa, din punctul de vedere al fiintei umane. Desi modelul meu a fost un barbat, eu trebuie sa creez ple­cind de la existenta mea de femeie. Uneori e chiar amuzant sa fii femeie-maestru.”
Ca orice om, maestra are temeri, are frici. In conditiile in care filosofia zen nu ridica pro­blema a ceea ce exista dupa moarte, o in­treb cum se raporteaza la aceasta. „Traiesc cu moartea, ma gindesc deseori la ea. In fiecare zi stiu ca voi muri, dar moartea e un prie­­ten, e ceva normal. Moar­tea in budism e vazuta ca un moment. Noi sintem vii si va fi clipa mortii, care va exista pentru noi. Iar a­ceas­ta clipa a mortii face si ea parte din energia cosmica. Spunem ca­ se moare, insa nu e ceva care du­rea­za.”
Bine-bine, dar ce vine du­pa ea... Tace si ride. Apoi continua: „Pri­mim viata pentru a o trai, pentru a ne dez­volta constiinta, pentru a ne regasi locul in cosmos. Zen-ul inseamna a ne re­ga­si e­sen­ta, care este in ar­mo­nie cu Universul. Toa­te luc­ru­rile au cons­tiinta, exis­ta cu noi. Fiinta umana are viata sa pentru a se dezvolta, pentru a creste, pentru a-si reali­za exis­ten­ta. Iata, viata noastra se limiteaza la o picatura de sperma. E un mi­racol. Corpul nostru e o minune. Dar uitam mereu de existenta aces­tui miracol. In­vatam sa mer­gem, sa vorbim, sa res­pi­ram, dar apoi facem lu­cru­ri­le astea au­to­­mat si ajungem sa uitam. Maes­trul meu spu­nea ca zen inseamna a reveni la punctul zero.

http://www.elle.ro/Lifestyle/Features/Barbara-Kosen-un-calugar-modern-1649335
Articolul intreg din revista Elle de Alina Baisan.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu